Què és la Diabetis làbil?

-Existeix la Diabetis Làbil? Per què se l’anomena així?
-Diabetis làbil és un terme antic que s’utilitza per descriure els grans canvis, sense explicació, de l’sucre en sang (glucèmia). Aquest terme s’ha aplicat moltes vegades a la Diabetis tipus 1, insulino dependent. A la Diabetis tipus 2 es poden veure descompensacions freqüents, quan la reserva d’insulina pancreàtica ha disminuït en tal magnitud, que el pacient ha de rebre insulina exògena per estar ben compensat.

Actualment molts experts pensen que és un problema de maneig, que pot solucionar-se i en realitat ha millorat molt el control de la Diabetis 1 des que s’utilitzen les tècniques de insulinoteràpia Optimitzada i les Bombes d’Infusión d’Insulina.

No obstant això, hi ha veritables Diabetis làbils que són aquelles en les quals es pot diagnosticar una resistència severa a la insulina. Es distingeixen dos tipus:

-El tipus A, és d’origen genètic i pot ser degut a l’alteració genètica de l’estructura de la insulina (per substitució d’algun aminoàcid) o l’alteració de les molècules de receptor o postreceptor d’insulina; aquesta última és més freqüent en dones joves i es manifesta per hiperglucèmies, hipoglucèmies, hiperinsulinèmia, masculinització i acantosi nigricans.

-El tipus B és d’origen autoimmune; correspon a pacients que formen anticossos (IGG) contra la insulina o contra el receptor i s’acompanyen dels mateixos símptomes i signes.

Generalment apareixen al costat d’altres malalties autoimmunes. Ambdues situacions són rares.

De tota manera ressaltem la necessitat de trobar una explicació diagnòstica a tot pacient diabètic el control metabòlic resulti difícil i interrompi el seu patró de vida normal en forma permanent.

no tenim en compte -al parlar de Diabetis lábil- a les descompensacions agudes, provocades per malalties intercurrents, infeccions, accidents etc. que apareixen al llarg de la vida de tot diabètic, especialment de l’insulino dependent.
-En què es basa el metge diabetòleg per definir a un pacient amb la frase: “vostè és un pacient amb una diabetis làbil”?
-Es basa en el fet que el pacient presenta canvis bruscos i importants de la seva glucèmia, que el porten d’una hipoglucèmia a una hiperglucèmia, que són difícils de manejar i que necessiten moltes vegades internacionals múltiples durant l’any. Aquesta situació es deu en general a què el pacient no ha entès les mesures que ha d’adoptar davant d’una descompensació aguda. de vegades, encara que hagi comprès, és incapaç encara d’aplicar la mesura adequada, en el moment que correspon. Per exemple: el pacient constata una xifra de glucèmia elevada abans de sopar i en lloc de corregir amb insulina d’acció ràpida, (per por de que aquesta li ocasioni hipoglucèmies) augmenta les unitats de la insulina d’acció intermèdia que li correspon injectar a aquesta hor a. És probable que aquest pacient, a la matinada, si es va injectar insulina de més, presenti una hipoglucèmia, quan l’acció de la insulina intermèdia sigui màxima i ell no ingereixi aliments.

Les hipoglucèmies a aquesta hora sempre inquieten a el pacient i als seus familiars i per tant el pacient ingereix una exagerada quantitat de sucres lliures. A l’endemà, lògicament la seva glucèmia estarà elevada i torna a corregir, potser aquesta vegada amb insulina d’acció ràpida més alguna unitat més del que li correspon d’acció intermèdia a aquesta hora. Segurament això acaba en una altra hipoglucèmia. Si es tracta d’un pacient entrenat, es posarà en contacte amb l’equip de salut, se li explicaran les mesures a prendre i tot tornarà a la normalitat, però pot succeir que per falta de coneixements o per dificultats en el contacte amb el metge o la infermera, el pacient demori en consultar i acabi anant a el Servei d’Urgències, d’on l’envien a internar.

si aquest pacient no entén clarament com ha d’actuar davant de les descompensacions agudes en aquest moment, o si se li dóna d’alta sense que ningú li expliqui el que ha de fer, és candidat a que segueixi actuant d’una manera inadequada i que les internacionals es repeteixin. La seva Diabetis s’ha convertit en una Diabetis Làbil.

-Què més cal saber de l’pacient amb una Diabetis de difícil control?
-És necessari saber què està menjant.

Si canvia el que menja (especialment dolços i aliments amb sucre refinada) pot fer estralls en el control de la diabetis. Els midons simples (com la farina blanca refinada) i els sucres augmenten igualment el sucre en sang. Els aliments processats (com les pastes, les galetes, les confitures) són els que absorbeixen ràpid i els que causen un augment ràpid de la glucèmia.
Cal saber quins exercicis fa.
En general, l’exercici baixa el nivell de sucre en sang.Però l’efecte depèn de diverses coses: Amb quina intensitat i quant s’exercita? Quanta insulina hi ha al seu cos?

Si fa exercici amb la glucèmia baixa, sense prendre la precaució d’ingerir prèviament una col·lació pot presentar una hipoglucèmia severa (glucèmia massa baixa). Per contra, si fa exercici sense prou insulina, pot patir una hiperglucèmia severa, per la qual cosa es recomana no realitzar exercicis amb glucèmies superiors a 2,50 g./l., I es prohibeix realitzar-los si està hiperglucèmic i amb acetona positiva.

cal saber en quines condicions estan els seus llocs d’injecció.

El teixit de cicatrització o el greix corporal poden interferir amb l’absorció de la insulina, així que no s’injecti sempre en la mateixa àrea, variï el lloc de la injecció, i no s’injecti sobre zones que han patit traumatismes o tinguin cicatrius de qualsevol tipus, per prevenir problemes.

Una injecció profunda i directa s’absorbeix més ràpid. La insulina s’absorbirà més ràpid si mobilitza molt el lloc d’injecció, de manera que ha d’evitar injectar-se en les cames si va a caminar o córrer

La qüestió és aconseguir equilibri entre l’alimentació, les injeccions d’insulina i l’exercici. a cal saber si els seus digestions són normals.
si presenta trastorns digestius, com Anorèxia (falta de gana), sacietat precoç, nàusees i vòmits, -a vegades de menjars consumides dies abans-, dolor epigàstric , pot tractar d’una gastroparèsia, (disminució de la motilitat de l’estómac). La troballa de menjar retinguda a l’estómac després de 12-14 hs. en absència d’obstrucció és diagnòstic de gastroparèsia. S’ha d’excloure prèviament el diagnòstic de gastritis, úlcera gàstrica, duodenal etc.

La gastroparèsia és resultat de la Neuropatia diabètica, que és la complicació més precoç i freqüent de la Diabetis Mellitus, que afecta en aquest cas a l’ sistema Nerviós Autònom, que innerva als òrgans de l’aparell digestiu.

la funció gastrointestinal, és freqüentment afectada, el mateix algunes funcions metabòliques com la regulació de la glucèmia i el reconeixement de la hipoglucèmia.

la gastroparèsia interfereix amb l’alliberament de nutrients a l’intestí prim i així es trenca la relació entre la glucosa absorbida i l’administració d’insulina exògena. Això porta aparellat episodis d’hipoglucèmia postprandial i així es pot arribar a la “diabetis làbil”.

Si s’arriba a la diagnosi de gastroparèsia, aquesta s’ha de tractar amb

-Control glucèmic optimitzat, com tota neuropatia diabètica.

-Petits volums de menjars amb baix contingut gras (< 40 g.)

-Baix contingut de fibra , per evitar la seva acumulació a l’estómac el que faria encara més difícil l’evacuació gàstrica.

-drogues gastroquinéticas (que augmenten la motilitat gàstrica).

-¿Emociones i hiperglucèmies justifiquen una diabetis làbil? a -El estrès, com l’exercici, pot estimular l’ingrés de més glucosa a la sang. Per gestionar l’estrès situacional (una nova feina, un canvi de domicili, els problemes familiars), elabori un pla amb el seu equip de diabetis. És possible que s’hagi d’ajustar la dosi d’insulina per pocs dies.

Però l’estrès pot afectar la diabetis indirectament, interferint amb les conductes d’autocura, sobretot quan s’acompanya de depressió. Si aquest és el cas, ha de sol·licitar ajuda. Penseu en començar un programa de maneig d’estrès, per exemple la utilització de diverses estratègies comportamentals, com la relaxació o l’entrenament en habilitats socials. El seu equip de Salut pot ajudar-lo, en molts casos és necessari l’ajuda de l ‘

Psicòleg o psiquiatre, que no només l’ajudaran en aquesta situació, sinó també ensenyant-li formes de prevenció de l’estrès.

Recordeu que no existeix “la Diabetis nerviosa”, Encara que l’estrès pugui estar en l’inici de la malaltia o d’una descompensació, l’organisme es va adaptant a la situació i les glucèmies elevades en forma permanent no s’expliquen per una situació d’estrès. és molt possible que hagin de revisar tots els factors que poden elevar les glucèmies i corregir les dosis d’insulina si cal.

Leave a Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *